Image default
ΑΡΧΙΚΗ

ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ EKTOΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ

Μεγάλη αναστάτωση και προβληματισμό έχει προκαλέσει στους ιδιοκτήτες ακινήτων τα οποία βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος που αφορά στο θέμα “Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας” σύμφωνα με το οποίο καταργούνται όλες οι παρεκκλίσεις, βάση των οποίων μπορούν έως τώρα και οικοδομούνται τα ακίνητα που ανήκουν στις περιπτώσεις αυτές. Επιπλέον μειώνεται ο συντελεστής δόμησης σε αρκετά ακίνητα, τα οποία είναι κατά κανόνα άρτια και οικοδομήσιμα.
Με απλά λόγια, όλα τα ακίνητα τα οποία έχουν εμβαδόν μικρότερο των 4000 τ.μ. και βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές, τα οποία έως σήμερα έχουν την δυνατότητα κατά παρέκκλιση να οικοδομηθούν σύμφωνα με την ισχύουσα τεχνική νομοθεσία, με την ψήφιση του νομοσχεδίου θα χάσουν το δικαίωμα αυτό. Σε αρκετά ακόμα ακίνητα με εμβαδόν άνω των 4000τ.μ. θα μειωθεί ο συντελεστής δόμησής τους. Αντιθέτως αυξάνει τον συντελεστή δόμησης για ξενοδοχειακές μονάδες που βρίσκονται εντός Π.Ο.Τ.Α. Σκοπός του νομοσχεδίου (κατά το Υπουργείο) είναι να ελεγχθεί η άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση. Ορισμένες διατάξεις θα ισχύσουν με την ψήφιση του νομοσχεδίου και οι άλλες, δύο (2) χρόνια μετά την ψήφιση “για να αποφευχθεί το φαινόμενο του αιφνιδιασμού” όπως αναφέρει το Υπουργείο. Το νομοσχέδιο είναι προς δημόσια διαβούλευση έως το τέλος Αυγούστου.
Το θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης και των παρεκκλίσεων της δεν απασχολεί πρώτη φορά το Κράτος και τους πολίτες του, αφού και με παλαιότερες Κυβερνήσεις υπήρχαν ‘‘διαρροές’’ περί καταργήσεων τους, αλλά τώρα είναι η πρώτη φορά που αυτό κατατίθεται με νομοσχέδιο και πάει προς ψήφιση. Το θέμα κατ’ επέκταση, έχει να κάνει και με την αξία γης. Ένα ακίνητο π.χ. με εμβαδόν 2000τ.μ. το οποίο μπορεί να οικοδομηθεί σήμερα , όταν χάσει το δικαίωμα αυτό η τιμή του θα πέσει αυτομάτως, τουλάχιστον επτά και οκτώ φορές κάτω από την εμπορική του αξία.
«Ένας από τους λόγους που έχουν αναστατωθεί οι ιδιοκτήτες, είναι ο χρόνος που επέλεξε η Κυβέρνηση να φέρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στη Βουλή. Εν μέσω της πρωτοφανούς υγειονομικής και οικονομικής κρίσης που βιώνουμε. Ο πολίτης από τη μία να προσπαθεί να προστατεύσει τη ζωή του και από την άλλη να βλέπει να απομειώνεται η περιουσία του με ένα ψήφισμα. Η παράταση των δύο (2) ετών που θα δοθεί από την ισχύ του ψηφίσματος, μοιάζει περισσότερο υποκριτικό και όχι μία βοήθεια όπως θέλει να την παρουσιάζει η Κυβέρνηση. Αυτό γιατί δεν μπορεί να απολύονται εργαζόμενοι, να βλέπουν τις δουλειές τους ή τις επιχειρήσεις τους να καταρρέουν χωρίς να γνωρίζουν το αύριο, χωρίς ουσιαστική οικονομική βοήθεια από το Κράτος και από την άλλη, να πρέπει να βρουν τα χρήματα να εκδώσουν άδεια δόμησης για να σώσουν το ακίνητό τους.
Αλλά ακόμα και αυτό. Αν έχεις την οικονομική άνεση να το κάνεις, τι είδους άδεια δόμησης θα εκδώσεις; Κατοικία, γραφεία, καταστήματα; Ποιος θα είναι ο οδηγός σκέψης σου όταν αυτό δε γίνεται ανάλογα με τις ανάγκες σου αλλά αποκλειστικά και μόνο να έχεις μια οποιαδήποτε άδεια για να σώσεις την περιουσία σου; Προφανώς κάποιος ‘‘ειδικός’’ θα σε συμβουλέψει. Ο πολίτης πρέπει όμως να γνωρίζει επιπλέον ότι μία άδεια δόμησης δεν ισχύει για πάντα. Έχει ισχύ για τέσσερα (4) χρόνια και αναθεώρηση, άλλα τρία (3) (σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία), σύνολο δηλ. επτά (7) χρόνια μέσα στα οποία πρέπει να έχει κτίσει αλλιώς η άδεια δόμησης παύει να ισχύει οπότε το ακίνητο χάνει πάλι την αξία του», μας εξηγεί ο κ Τάκης Πατεράκης Τοπογράφος Μηχανικός- Μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής Λασιθίου του Κινήματος Αλλαγής και μέλος του τομέα Επενδύσεων και Ανάπτυξης του .
Έχουν άραγε ληφθεί υπόψη των εισηγητών του σχεδίου Νόμου τα ρεαλιστικά προβλήματα που θα προκύψουν ;
«Τέτοια προβλήματα είναι:
Ο χρόνος που απαιτείται για την έκδοση άδειας δόμησης. Στα εκτός σχεδίου ακίνητα υπάρχουν περιπτώσεις που απαιτούνται πολλές εγκρίσεις χωρίς να μπορεί να εκτιμηθεί ο χρόνος λήψης τους.
Λόγω του μικρού κλήρου υπάρχουν πολλές συνιδιοκτησίες. Ένα μικρό ακίνητο μπορεί να έχει τρεις και τέσσερεις ή και περισσότερους συνιδιοκτήτες. Οι αποφάσεις στις περιπτώσεις αυτές είναι δύσκολο να παρθούν και η δημιουργία κοινωνικών προβλημάτων είναι υπαρκτή.
Αγορές που έχουν γίνει ήδη σε υψηλές τιμές από πολίτες ως επένδυση (και όχι με σκοπό την άμεση εκμετάλλευση) με τα ακίνητα άρτια και οικοδομήσιμα, πρέπει πλέον να αλλάξουν πλάνο . Αν η αγορά έχει γίνει με τραπεζικό δανεισμό ίσως δημιουργήσει ένα μικρό νέο κύκλο κόκκινων δανείων.
Ήδη είναι σε διαδικασία αρκετές γονικές παροχές λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι τα ακίνητα αυτά είναι άρτια και οικοδομήσιμα. Αυτό αλλάζει πλέον την κατάσταση με το άγνωστο και την άγνοια να κυριαρχούν με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Δικαστικές διαμάχες και διεκδικήσεις ακινήτων. Εδώ οι ιδιοκτήτες είναι εγκλωβισμένοι έως ότου βγει τελική απόφαση…. κ.ο.κ
Εύλογα τώρα μπορεί στον κάθε ιδιοκτήτη να γεννηθεί το ερώτημα: Γιατί να μπω σε αυτή την διαδικασία και να μην το πουλήσω; Εδώ είναι όμως το κρίσιμο σημείο. Όταν έτσι σκεφτούν οι πολλοί (πράγμα πιθανόν) τότε λόγω της αυξημένης προσφοράς πέφτει η τιμή του ακινήτου και όσο ο χρόνος περνάει (από την ψήφιση του νομοσχεδίου) η πίεση στους πωλητές θα αυξάνεται και η τιμή συνεχώς θα πέφτει για να προλάβουν να το πωλήσουν. Είναι το γνωστό χρηματιστήριο των ακινήτων, το οποίο θα οδηγήσει στην περίπτωση αυτή σε αρνητική φούσκα αυτών, με ημερομηνία λήξης λίγο πριν τα δύο έτη από την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ποιούς βολεύει αυτό; Αυτούς που ήδη θέλουν να αγοράσουν για ιδία εκμετάλλευση και πολύ περισσότερο αυτούς που βλέποντας την ευκαιρία θέλουν να επενδύσουν. Προφανώς τους οικονομικά ισχυρούς, τους λίγους, τα μεγάλα εγχώρια ή ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Χαμένοι οι Έλληνες πολίτες, οι οποίοι θα προβούν σε γρήγορες κινήσεις ‘‘εκτός προγράμματος’’. Όσοι προβούν σε αγορές είναι περισσότερο από σίγουρο ότι θα προχωρήσουν απευθείας στην έκδοση άδειας δόμησης (αλλιώς δεν έχει νόημα η αγορά) με βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη οικοδόμησή τους. Η συνέχεια μοιάζει προβλέψιμη. Τα ακίνητα με άδειες δόμησης πλέον ή και με οικοδομές θα μεταπωλούνται, μέσω μεγάλων μεσιτικών γραφείων, σε ξένους με την τιμή των ακινήτων να παίρνει τώρα την ανιούσα με τιμές ενδεχομένως υψηλότερες και από τις σημερινές. Έτσι, όμως, δημιουργείται η μεγάλη αντίφαση με τα λεγόμενα του Υπουργείου, για τα περί ελέγχου της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης. Μήπως, έτσι τελικά επιταχύνεται η άναρχη δόμηση; Άποψή μου είναι πως ναι. Ήδη με το άκουσμα της επικείμενης ψήφισης του εν λόγω νομοσχεδίου, έχει αυξηθεί η κίνηση στην κτηματαγορά με τους περισσότερους αγοραστές να είναι αλλοδαποί. Εδώ θα επισημάνω κάτι που δίνει, κατά την άποψή μου, και μια άλλη διάσταση στην ερμηνεία του νομοσχεδίου. Οι αγορές μη αρτίων και οικοδομήσιμων ακινήτων, όταν προσαρτηθούν σε μεγαλύτερο ακίνητο άρτιο και οικοδομήσιμο τότε αυτό αυξάνει την δόμηση του αρχικού. Το αναφέρω, γιατί με την κατάργηση της οικοδομησιμότητας των ακινήτων που το νομοσχέδιο προβλέπει και τις διατάξεις που επιφέρει για τις ξενοδοχειακές μονάδες , φαίνεται ότι η Κυβέρνηση πριμοδοτεί και οδηγεί τον τουρισμό σε μεγάλες οργανωμένες τουριστικές δομές και σύνθετα τουριστικά καταλύματα και όχι σε μεμονωμένες κατοικίες. Αυτό, όμως, είναι κάτι υπέρ των μεγάλων εταιρειών και όχι υπέρ των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων δηλ. υπέρ της μεσαίας τάξης», προσθέτει ο κ Πατεράκης. .
Πρόκειται δηλ. για ένα νομοσχέδιο που έρχεται τη λάθος χρονική στιγμή και με λάθος τρόπο που δεν εξυπηρετεί το συντριπτικό ποσοστό των ιδιοκτητών, τους οικονομικά ασθενείς, αλλά και τον σκοπό τον οποίο θέλουν να πρεσβεύει; Kαι τι προτείνει το Κίνημα Αλλαγης;
«Το Κίνημα Αλλαγής ως υπεύθυνη παράταξη, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένη όπως έχει δείξει έως τώρα, με τις πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος να είναι στις βασικές του προτεραιότητες, είναι υπέρ των διατάξεων που οδηγούν στην προστασία αυτού και κατ’ επέκταση υπέρ του ελέγχου της εκτός σχεδίου δόμησης η οποία με τον τρόπο που ισχύει σήμερα είναι υπεύθυνη για μεγάλες αυθαιρεσίες , καταπατήσεις και καταστροφή του περιβάλλοντος που έχει συντελεστεί . Αυτό, όμως, δεν μπορεί να επιτευχθεί με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όπως αυτό έχει δομηθεί και το οποίο περιέχει μεγάλη πιθανότητα να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Η παράταση των δύο (2) ετών που δίνει η Κυβέρνηση για την ισχύ του νομοσχεδίου την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι όσος χρόνος χρειάζεται για να οδηγηθούν οι πολίτες σε αψυχολόγητες , λανθασμένες κινήσεις πανικού. Είναι μεγάλη η πιθανότητα να εκδοθούν άδειες χωρίς λογική , κτίρια να μείνουν ημιτελή , ακίνητα να ξεπουληθούν σε πολύ χαμηλές τιμές, νέα μεγάλα κτίρια να «ξεφυτρώσουν» γρήγορα και νέες αυθαιρεσίες να εκτελεστούν. Τέτοιες ριζοσπαστικές αλλαγές για να πετύχουν χρειάζονται οργανωμένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Χρειάζεται να έχεις την κοινωνία δίπλα σου και όχι απέναντι. Υπάρχουν διαφορετικά και περισσότερα εργαλεία με τα οποία μπορεί να επιτευχθεί αυτό.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και πέραν των ειδικών προτάσεων που θα γίνουν επί αυτού , η Νομαρχιακή Επιτροπής Λασιθίου του Κινήματος Αλλαγής προτείνει :
Η Κυβέρνηση να ‘‘παγώσει’’ την ψήφιση του νομοσχεδίου έως ότου περάσει το δεύτερο κύμα πανδημίας και η επιστημονική κοινότητα να κατανοήσει περισσότερο τον τρόπο εξέλιξής της και ταυτόχρονα να βελτιωθεί το οικονομικό κλίμα, πράγματα που θα βοηθήσουν τους πολίτες να λειτουργήσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια και ψυχραιμία για θέματα που έχουν να κάνουν με την περιουσιακή τους κατάσταση και όχι εκβιαστικά όπως τώρα.
Ανεξαρτήτου του χρόνου ψήφισης του νομοσχεδίου, ο χρόνος που θα δωθεί για την ισχύ του να είναι πέντε (5) έτη μετά την ψήφιση αυτού και όχι δύο (2), όπως αυτό ορίζει τώρα, ώστε οι κοινωνία να μπορεί να απορροφήσει όσο ομαλότερα γίνεται αυτήν την αλλαγή.
Να μην καταργηθούν όλες οι παρεκκλίσεις. Υπάρχουν κάποιες που μπορούν να παραμείνουν και θα κατατεθούν στις προτάσεις», καταλήγει ο κ Τάκης Πατεράκης.
Μάνος Τζανάκης, Γουλιδάκης Ιωάννης και 17 ακόμη
5 κοινοποιήσεις
Μου αρέσει!
Σχόλιο
Κοινοποίηση

Related posts

ΠΡΩΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ ΚΑΙ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ.

admin

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

admin

Kαλό δεκαπενταύγουστο

admin

Leave a Comment