Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις ολοκληρώνονται την Τετάρτη 31 Αυγούστου και ακολουθεί το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων που δεν φαίνεται να αλλάζει την εικόνα της τοπικής αγοράς της Ιεράπετρας.
Η πτώση που καταγράφεται στην περίοδο των καλοκαιρινών εκπτώσεων κυμαίνεται ανάλογα το είδος της επιχείρησης από 20-40%. Τα καταστήματα παιδικών και νεανικών ενδυμάτων και υποδημάτων έχουν καταγράψει τη μικρότερη πτώση σε σχέση με πέρυσι ενώ τα ανάλογα καταστήματα που απευθύνονται στις μεγαλύτερες ηλικίες έχουν καταγράψει και τη μεγαλύτερη πτώση που φτάνει το -40%.
«Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις στα μαγαζιά που εμπορεύονται αντρικά και γυναικεία ενδύματα και υποδήματα δεν έχουν πάει καλά. Οι συνάδελφοι έμποροι λένε ότι οι τζίροι τους έχουν πέσει γύρω στο 30-40%. Η εξήγηση που δίνουν είναι λογική. Ο κόσμος και κυρίως οι μεγάλοι που έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις με όλα αυτά που ακούν από τα δελτία ειδήσεων, φοβούνται για το χειμώνα που έρχεται και προσπαθούν να περάσουν με τα παλιά ρούχα και παπούτσια. Θέλουν και προσπαθούν να κάνουν οικονομία, για να αντιμετωπίσουν τις νέες αυξήσεις που αναμένονται στο ρεύμα, στα καύσιμα και στα καταναλωτικά αγαθά, ενώ την ίδια ώρα πρέπει να πληρώσουν την εφορία , τον ΕΝΦΙΑ και την επιστρεπτέα προκαταβολή.
Αυτό που διαπιστώνουμε επίσης , είναι ότι, τη στιγμή που οι μεγάλοι κάνουν περικοπές στα αυτονόητα για να έχουν κάποιες οικονομίες να ξεπεράσουν τις δύσκολές και απρόοπτες καταστάσεις που ίσως αντιμετωπίσουν τον ερχόμενο χειμώνα, οι νέοι σε ηλικία μετά από τους περιορισμούς της πανδημίας των δυο τελευταίων χρόνων, το ρίχνουν στη διασκέδαση ξοδεύοντας και το τελευταίο τους ευρώ. Αυτές είναι οι δυο όψεις του φετινού καλοκαιριού», μας λέει ο έμπορος ενδυμάτων, Δημήτρης Βάβουλας.
Στον Εμπορικό Σύλλογο της Ιεράπετρας ενώ δεν έχουν ακόμα συγκεντρώσει στοιχεία για να κάνουν και επίσημα τον απολογισμό της περιόδου των θερινών εκπτώσεων , έχουν αποκρυσταλλώσει όμως την άποψη ότι οι τζίροι των καταστημάτων της πόλης σημειώνουν πτώση που φτάνει έως και το 40%.
«Είναι αλήθεια, ότι τα εμπορικά μαγαζιά της Ιεράπετρας , μετά από δυο χρόνια περιοριστικών μέτρων και μετά τον προγραμματισμό τόσων πολλών γάμων και βαπτίσεων μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, περίμεναν να έχουν πολλή μεγαλύτερη κίνηση, ξεπερνώντας τους τζίρους του περσυνού καλοκαιριού. Οι προσδοκίες τους δεν επαληθεύτηκαν και η πτώση του τζίρου είναι δεδομένη πλέον. Δεν περιμένουμε να αλλάξει η εικόνα της αγοράς κατά το δεκαπενθήμερο (1-15 Σεπτεμβρίου) που θα έχουμε τις ενδιάμεσες εκπτώσεις. Έτσι κι αλλιώς εμείς θέλουμε να καταργηθούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Μαΐου και του Σεπτεμβρίου γιατί δεν μας προσφέρουν τίποτα. Το έχει ζητήσει και η ΕΣΕΕ , έχει ψηφιστεί στη Βουλή αλλά δεν έχει πάρει ακόμα ΦΕΚ για να αρχίσει να εφαρμόζεται και στην πράξη.
Το πρόβλημα δεν είναι αυτό για τους εμπόρους, γιατί έχουν το δικαίωμα να κάνουν όλο το χρόνο προσφορές εντός των καταστημάτων τους σε χώρους διακριτούς και χωρισμένους από τα άλλα εμπορεύματα. Η κακή ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού είναι το πιο μεγάλο πρόβλημα. Οι καταναλωτές βομβαρδίζονται κάθε μέρα από αρνητικές ειδήσεις. Τα προηγούμενα χρόνια κάθε μέρα άκουγε ότι μπορεί και να πεθάνει από τον κορωνοϊό. Τώρα ακούει ότι μπορεί και να πεινάσει από τις αυξήσεις στα καύσιμα , στο ρεύμα και στα καταναλωτικά αγαθά που έρχονται. Όταν ακούει κάθε μέρα όλα αυτά τα αρνητικά μηνύματα δεν έχει την καλή ψυχολογία να κατεβεί στο εμπορικό κέντρο να ψωνίσει ένα καινούργιο πουκάμισο και ένα καινούργιο ζευγάρι παπούτσια. Αν δεν λυθούν όλα αυτά τα διεθνή προβλήματα με την αύξηση των καυσίμων και της ενέργειας, η αγορά δεν θα ορθοποδήσει», καταλήγει ο πρόεδρος των Εμπορικού Συλλόγου Ιεράπετρας, Βαγγέλης Μπινιχάκης.
Στην τοπική αγορά της Ιεράπετρας ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας που αποτελεί το βαρόμετρο της κάθε χρήσης για τα εμπορικά καταστήματα της περιοχής , είναι το επίπεδο των αγροτικών εισοδημάτων. Κάθε χρονιά που πάνε καλά στις αγορές τα κηπευτικά και το λάδι, τα εμπορικά καταστήματα είναι γεμάτα και ο κόσμος κάνει ίσως και περισσότερες από τις κανονικές αγορές σε είδη ένδυσης και υπόδησης.
neakriti