Image default
ΑΡΧΙΚΗ

Αποσαφηνίζονται τα πράγματα στη υπόθεση της ειδικής ενίσχυσης μέχρι 5.000 ευρώ για πληττόμενους αγρότες

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διερεύνηση επί του θέματος από τον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, Χαράλαμπο Κασίμη, στοιχεία της οποίας έχει αναρτήσει σε λογαριασμό του στο facebook ο καθηγητής.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Κασίμης, τα βασικά στοιχεία της προωθούμενης τροποποίησης η οποία δείχνει να έχει ακόμα πολύ δρόμο προβλέπουν:

  • Δημιουργία ειδικού άρθρου στον Κανονισμό 1305/2013 για να συμπεριλάβει όλες τις αναγκαίες κανονιστικές αλλαγές για την δημιουργία του Μέτρου
    • Δημιουργία ειδικού Μέτρου στα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης του οποίου ο Προϋπολογισμός δεν θα ξεπερνά το 1% της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του Προγράμματος κάθε κράτους-μέλους (μέγιστο περίπου 48 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα, αφού οι Κοινοτικοί πόροι του Προγράμματος ανέρχονται στα 4,7 δις) μετά από τροποποίηση και μεταφορά πόρων από άλλα Μέτρα του Προγράμματος ή και κατάργηση Μέτρων
    • Η ενίσχυση θα είναι εφάπαξ και το μέγιστο ποσό της δεν μπορεί να ξεπερνά τα 5.000 ευρώ για τους αγρότες και τα 50.000 ευρώ για τις επιχειρήσει
    • Τα κράτη -μέλη θα θέσουν τα κριτήρια επιλογής των πληγέντων που πρέπει να είναι αντικειμενικά και με τεκμηρίωση και θα αποφασίσουν για το ύψος της ενίσχυσης ανά κατηγορία πληγέντων
    • Η καταβολή της ενίσχυσης εκτιμάται θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα; Ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης, ο οποίος επαίρεται για το γεγονός ότι «κρατάει ποσά του κρατικού προϋπολογισμού για το μέλλον», καθώς τα 150.000 εκτατ. ευρώ που το διέθεσε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης μένουν στο σεντούκι,  θα αναζητήσει τώρα ένα ποσό μέχρι 48 εκατ. ευρώ από την ανακατανομή των προγραμμάτων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα αναστείλει την εφαρμογή κάποιου ή κάποιων προγραμμάτων για να εξοικονομήσει αυτό το 1% που θα του επιτρέπει ο τροποποιημένος ευρωπαϊκός κανονισμός και να βάλει στην άκρη το πολύ 48 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα δημιουργήσει ένα άλλο πρόγραμμα, μέσω του οποίου θα αποζημιωθούν όσοι αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από την έλευση της πανδημίας.

Σ’ αυτό το ελάχιστο για τα σημερινά δεδομένα budget από το οποίο θα πρέπει να «εξυπηρετηθούν» τόσο αυτοαπασχολούμενοι αγρότες όσο και επιχειρήσεις του ευρύτερου αγροτικού τομέα, κάποιοι εξ αυτών θα μπορούν να ενισχυθούν με ένα ποσό μέχρι 5.000 ευρώ αν είναι φυσικό πρόσωπο και μέχρι 50.000 ευρώ αν είναι επιχείρηση.

Η ανάρτηση του πρώην γενικού γραμματέα, Χαράλαμπου Κασίμη, έχει ως ακολούθως: 

Εδώ και μερικές μέρες και μετά από πρωτοβουλία κρατών-μελών της ΕΕ, που κατέθεσαν σχετικό έγγραφο αίτημα αλλά και τις πιέσεις του ίδιου του Ευρωκοινοβουλίου στον Επίτροπο Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι, ο Επίτροπος Γεωργίας, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες που έχω, κατέθεσε χθες 30/4/2020 προς το Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο την πρόταση της Επιτροπής για την τροποποίηση του Κανονισμού 1305/2013 των Προγραμμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης για την δημιουργία ενός ειδικού Μέτρου παροχής προσωρινής στήριξης των αγροτών και των μικρομεσαίων αγροτικών επιχειρήσεων μεταποίησης, εμπορίας και ανάπτυξης αγροτικών προϊόντων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης του COVID-19.

Τα βασικά στοιχεία της τροποποίησης προβλέπουν:

  • Δημιουργία ειδικού άρθρου στον Κανονισμό 1305/2013 για να συμπεριλάβει όλες τις αναγκαίες κανονιστικές αλλαγές για την δημιουργία του Μέτρου
    • Δημιουργία ειδικού Μέτρου στα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης του οποίου ο Προϋπολογισμός δεν θα ξεπερνά το 1% της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του Προγράμματος κάθε κράτους-μέλους (μέγιστο περίπου 48 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα, αφού οι Κοινοτικοί πόροι του Προγράμματος ανέρχονται στα 4,7 δις) μετά από τροποποίηση και μεταφορά πόρων από άλλα Μέτρα του Προγράμματος ή και κατάργηση Μέτρων
    • Η ενίσχυση θα είναι εφάπαξ και το μέγιστο ποσό της δεν μπορεί να ξεπερνά τα 5.000 ευρώ για τους αγρότες και τα 50.000 για τις επιχειρήσει
    • Τα κράτη -μέλη θα θέσουν τα κριτήρια επιλογής των πληγέντων που πρέπει να είναι αντικειμενικά και με τεκμηρίωση και θα αποφασίσουν για το ύψος της ενίσχυσης ανά κατηγορία πληγέντων
    • Η καταβολή της ενίσχυσης εκτιμάται θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020.

Τι απαιτείται στη συνέχεια;

• Αποδοχή της πρότασης της Επιτροπής από τα δυο άλλα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η δημοσίευση της απόφασης στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
• Τροποποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης του κράτους- μέλους για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων από άλλα Μέτρα.
• Διαμόρφωση του αναγκαίου θεσμικού πλαισίου και των κριτηρίων για την επιλογή και ένταξη στο Μέτρο των πληγέντων αγροτών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Κρίσιμα ερωτήματα και ζητήματα όμως παραμένουν:

• Υπάρχει συνολικότερο σχέδιο της κυβέρνησης για την στήριξη των αγροτών στο οποίο θα εντάξει αυτή την πρωτοβουλία της ΕΕ; Η μέχρι σήμερα αποσπασματική διαχείριση πάντως δεν δείχνει ότι υπάρχει τέτοιο.
• Από την ανακοινωθείσα στήριξη του αγροτικού τομέα από τον κ. Σταικούρα με 150 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο μήνα έχει καταβληθεί ένα ευρώ πέραν των ανακοινώσεων του υπουργού ΥΠΑΑΤ κ. Βορίδη για την παράκτια αλιεία και τους ανθοπαραγωγούς (15.3 εκατ. και άλλα 10 περίπου αντίστοιχα τα οποία ακόμα δεν έχουν καταβληθεί ούτε και γνωρίζουμε πως θα κατανεμηθούν);
• Ο υπουργός κ. Βορίδης έχει δημόσια ταχθεί κατά των οριζόντιων μέτρων στήριξης αλλά δεν έχει εξειδικεύσει κλαδικά ή άλλα ειδικά μέτρα στήριξης. Πότε θα γίνει αυτό; Ο χρόνος πιέζει και μέχρι σήμερα ανακοινώνει ως στήριξη την υποχρέωση της πολιτείας να κάνει τις πληρωμές των άμεσων ενισχύσεων, των συνδεδεμένων ενισχύσεων, των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ, των Μέτρων του ΠΑΑ κ.ο.κ

Ο χρόνος και το μέγεθος της στήριξης θα είναι κρίσιμα για την επιβίωση του αγροτικού κόσμου.

Η ΕΕ δεν σκοπεύει να βάλει επιπλέον πόρους στην αντιμετώπιση της κρίσης για τον αγροτικό κόσμο. Απλουστεύσεις στην εφαρμογή των κανονισμών, αύξηση των ορίων στις κρατικές ενισχύσεις, μετακινήσεις πόρων από το ένα μέτρο στο άλλο, χρηματοδοτικές διευκολύνσεις και μοχλεύσεις, ιδιωτική αποθεματοποίηση κ.ο.κ. Μέτρα που πολύ λίγο θα στηρίξουν στην πράξη τον αγροτροφικό τομέα της χώρας μας.

Χρειάζονται σημαντικοί εθνικοί πόροι και σχέδιο για να μην καταρρεύσει ένας κρίσιμος τομέας για την κοινωνία, την οικονομία, το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Πολύ πιο κρίσιμος και αναγκαίος μάλιστα μετά την κρίση του κορονοϊού.

Related posts

Δήλωση της Μαρίας Κοτσιφάκη, δημοτικής συμβούλου Ιεράπετρας, με αφορμή την έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ιεράπετρας

admin

Θραψανιώτης: Επιτακτική ανάγκη αποζημιώσεων και παράτασης πληρωμών

admin

«Προγραμματισμός εμβολιασμών κατά του COVID-19 στους τέσσερις Νομούς της Κρήτης»

admin

Leave a Comment