Μπινιχακης Βαγγελης
ΗΛΕΚΤΡΟΣΟΚ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ.
50% ΚΑΤΩ Ο ΤΖΙΡΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ
Λίγες μέρες έχουν μείνει πριν τη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων και η αγορά της Ιεράπετρας παραμένει παγωμένη, παρά την άνοδο της θερμοκρασίας, έχοντας υποστεί ένα διπλό ηλεκτροσόκ. Αφενός από τις αυξήσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος των ίδιων των εμπορικών επιχειρήσεων και αφετέρου από τους φουσκωμένους λογαριασμούς της ΔΕΗ σε όλα τα νοικοκυριά , που έχουν αναγκάσει τους καταναλωτές να περιορίσουν τα ψώνια τους σε είδη ένδυσης και υπόδησης και να αρκεστούν μόνο στα απολύτως απαραίτητα είδη πρώτης ανάγκης.
Εκτός από το ηλεκτροσόκ που έχουν υποστεί οι αγρότες παραλαμβάνοντας τους λογαριασμούς της ΔΕΗ με τις καταναλώσεις του αγροτικού ρεύματος να έχουν χρεωθεί 2 και 3 φορές πάνω από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, την ίδια απογοήτευση αισθάνονται και οι έμποροι , οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων καφέ και εστίασης καθώς και οι επαγγελματοβιοτέχνες που αναζητούν τρόπους να μειώσουν τις καταναλώσεις τους.
«Αυτό θεωρώ είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του καταναλωτικού κοινού τους τελευταίους μήνες, που έχει δημιουργήσει μια πολύ κακή ψυχολογία στον κόσμο, ο οποίος είτε έχει πάρει στα χέρια του κάποιον φουσκωμένο λογαριασμό της ΔΕΗ και κάνει περικοπές από τις εποχικές αγορές του σε είδη ένδυσης και υπόδησης , για να εξοικονομήσει τα επιπλέον χρήματα που θα χρειαστεί για να πληρώσει τη ΔΕΗ , ώστε να μην του κόψουν το ρεύμα, είτε ακούει ότι οι λογαριασμοί που έρχονται είναι 2 και 3 φορές πάνω από πέρυσι και κρατάει τα χρήματα του για να μπορεί να πληρώσει τη ΔΕΗ και για να συνεχίσει να έχει ρεύμα στο σπίτι του», μας είπε ο τέως πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ιεράπετρας κ Απόστολος Παπαϊωάννου.
«Εκτός από τους λογαριασμούς του ρεύματος υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που έχουν δημιουργήσει την ακραία αρνητική ψυχολογία στους καταναλωτές που δε βρίσκουν κάποιο λόγο για να κατεβούν στην αγορά να ψωνίσουν κάτι. Είναι η καθημερινή συζήτηση για τις κάθε λογής ανατιμήσεις, για την άνοδο του πληθωρισμού , για τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας, για τις κλειστές επιχειρήσεις και για τις χαμηλές τιμές στα αγροτικά προϊόντα, που μέχρι τώρα δεν έχουν αφήσει κάποιο περίσσευμα στους αγρότες καταναλωτές, καθώς είναι η κοινωνική τάξη που στην Ιεράπετρα κυρίως , κρατά ζωντανή την τοπική οικονομία», προσθέτει ο κ Παπαϊωάννου.
Έτσι έχουμε φτάσει στην περίοδο των εκπτώσεων να καταγράφεται στα μαγαζιά της Ιεράπετρας μια τόσο μεγάλη πτώση του τζίρου το τελευταίο δίμηνο που κυμαίνεται ανάλογα την επιχείρηση από 30-60%.
«Ένα είναι σίγουρο. Ότι οι εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα της Ιεράπετρας, μέχρι σήμερα δεν έχουν πάει καθόλου καλά και την ίδια ώρα οι φουσκωμένοι λογαριασμοί της ΔΕΗ έχουν προκαλέσει εκνευρισμό και ανησυχία στους εμπόρους που δυσκολεύονται να τους πληρώσουν και αναζητούν φτηνότερες επιλογές σε άλλους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι αναφορές που έχουμε από τους εμπόρους, για την περίοδο των εκπτώσεων μέχρι τώρα κάνουν λόγο για πτώση του τζίρου στα μαγαζιά του εμπορικού κέντρου, που κυμαίνονται από 30-50%. Ο κόσμος φαίνεται ότι, δεν έχει χρήματα πάρα μόνο για τα άκρως απαραίτητα είδη πρώτης ανάγκης. Τα κηπευτικά δεν έχουν πάει καλά μέχρι τώρα λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών, η παραγωγή λαδιού ήταν πολύ μειωμένη σε σχέση με άλλα χρόνια, οι κοινωνικές εκδηλώσεις έχουν ανασταλεί λόγω κόβιντ και η διάθεση του κόσμου για έξοδο δεν είναι στα καλύτερα της.
Ελπίζουμε ότι η αγορά θα ανακάμψει κατά την διάρκεια Των εορτών του Πάσχα και με το ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου που πιστεύουμε ότι θα είναι πολύ καλή», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ιεράπετρας κ Βαγγέλης Μπινιχάκης, ενώ ο πρόεδρος του Σωματείου καταστηματαρχών καφέ και εστίασης Ιεράπετρας κ Μανόλης Μιχελαράκης , μας επιβεβαίωσε ότι, οι λογαριασμοί ρεύματος που έχουν φτάσει στους συναδέλφους του είναι με ποσά υπερδιπλάσια, σε σύγκριση με τους αντίστοιχους περυσινούς λογαριασμούς.
Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης λίγες μέρες πριν λήξει η περίοδος των εκπτώσεων η πτώση του τζίρου βρίσκεται γύρω από το -50%.
«Η ένδυση είναι κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων στην Ιεράπετρα 50% κάτω σε σχέση με πέρυσι. Τα μέτρα κατά της πανδημίας, οι αυξήσεις στα καταναλωτικά αγαθά, οι αυξήσεις στην ενέργεια, οι μικρές αποδόσεις των αγροτικών προϊόντων και η κακή ψυχολογία των καταναλωτών , λειτουργούν ανασταλτικά και δεν επιτρέπουν στον μέσο καταναλωτή να βγεί στην αγορά να ξοδέψει μέρος των χρημάτων που κερδίζει από τη δουλειά του. Γενικά επικρατεί μια έντονη ανασφάλεια στο καταναλωτικό κοινό και αυτό φαίνεται από τις αγορές που κάνει ο κόσμος με το σταγονόμετρο.
Ελπίζουμε ότι το Πάσχα με την αλλαγή της σαιζόν , με το γιορτινό κλίμα και με τον τουρισμό που θα ξεκινήσει λίγο νωρίτερα εφέτος , θα αλλάξει η ψυχολογία του κόσμου. Οι εκπτώσεις τελειώνουν στα τέλη του Φλεβάρη, αλλά ξεκινούν αμέσως οι προσφορές. Ούτως η αλλιώς όμως, τα μαγαζιά για να δουλέψουν, κάνουν σιωπηλές εκπτώσεις όλο τον χρόνο», μας είπε ο έμπορος ενδυμάτων κ Δημήτρης Βάβουλας.