Έχουμε εισέλθει στον ένατο και δυσκολότερο χρόνο της οικονομικής ύφεσης που μαστίζει πολλούς κλάδους της πρωτογενούς παραγωγής και όλα δείχνουν ότι ο τομέας των ανθοκομικών καλλιεργειών της χώρας μας και ιδιαίτερα της Κρήτης, αντί να βρίσκει σημεία ισορροπίας, συρρικνώνεται όλο και περισσότερο κάθε χρόνο που περνά.
Στην Ιεράπετρα από τις 40 μεγάλες θερμοκηπιακές ανθοκομικές μονάδες που λειτουργούσαν πριν 35 χρόνια, έχουν μείνει στην παραγωγή και αγωνίζονται να επιβιώσουν γύρω στις 10, ενώ οι ιδιοκτήτες των υπόλοιπων , που σήκωσαν «τα χέρια ψηλά», έχουν στραφεί προς την παραγωγή των πρώιμων κηπευτικών .
Ούτε και φέτος, η κατάσταση στην αγορά των λουλουδιών, παρουσιάζει διακριτά σημάδια ανάκαμψης.
«Μετά τις εορτές του Αγίου Βαλεντίνου, τη γιορτή της Μητέρας και τη Γιορτή της Γυναίκας, η ανθοκομική αγορά λειτουργεί υποτονικά. Και επειδή τώρα βρισκόμαστε στον δεύτερο μήνα της άνοιξης και τα πάντα έχουν λουλουδίσει, η ζήτηση είναι εκνευριστικά μειωμένη. Κόβουμε κάθε μέρα εξαιρετικής ποιότητας λουλούδια, ζέρμπερες, τριαντάφυλλα, φρέζιες, λιμόνιουμ και άλλα , όμως τις μισές μέρες της εβδομάδας μένουν στα αζήτητα», μας λέει ο υπεύθυνος της υδροπονικής ανθοκομικής μονάδας των αδερφών Γιάννη και Μανόλη Παπαλεξανδράκη κ Φώτης Λιώτης.
«Κάθε χρόνο τέτοια περίοδο, αναγκαζόμαστε να πετάμε μέρος απο τα λουλούδια που κόβουμε επειδή η ζήτηση είναι μειωμένη και οι τιμές πάρα πολύ χαμηλές. Σήμερα λόγω της ηλιοφάνειας και της μεγάλης μας συγκομιδής τα περισσότερα λουλούδια που κόψαμε από τις 6 διαφορετικές ανθοκομικές μονάδες που λειτουργούμε, θα τα πετάξουμε…», μας επισημαίνει ο κ Φώτης Λιώτης.
«Το πρόβλημα είναι ότι στις 10 μεγάλες ανθοκομικές επιχειρήσεις που έχουν μείνει στην Ιεράπετρα, το λουλούδι συνεχίζει να έχει μικρή ζήτηση γιατί στην Ελλάδα γίνονται μεγάλες εισαγωγές από την Ολλανδία, τις τροπικές χώρες, την Ασία, την Αφρική και αλλού, καθώς το εμπόριο πλέον δεν έχει σύνορα.
Ανταγωνιζόμαστε χώρες ,που έχουν πάρα πολύ μικρό κόστος παραγωγής, και πολύ φθηνά εργατικά χέρια. Δυσκολευόμαστε να επιβιώσουμε, αν και λόγω της μεγάλης ηλιοφάνειας και του υποτροπικού μικροκλίματος μας, η ποιότητα των λουλουδιών που παράγουμε, είναι πολύ υψηλή. Η Ιεράπετρα από μόνη της είναι ένα μεγάλο φυσικό θερμοκήπιο», τονίζει ο κ Φώτης Λιώτης.
Η Ολλανδία αναμφισβήτητα είναι η μεγάλη δύναμη της Ευρώπης στην αγορά των λουλουδιών. Η Ιεράπετρα όμως λόγω κλίματος και τεχνογνωσίας, προσπαθεί να σταθεί με αξιοπρέπεια απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό.
Ο ιδιοκτήτης της ανθοκομικής μονάδας κ Γιάννης Παπαλεξανδράκης από την ανθαγορά της Αθήνας όπου βρίσκεται, μας μίλησε για την τεράστια προσπάθεια που καταβάλουν οι συνάδελφοι του ανθοπαραγωγοί σε όλη την Ελλάδα, να κρατήσουν ανοικτές τις επιχειρήσεις τους.
«Εμείς ανταγωνιζόμαστε σήμερα επιχειρήσεις κολοσσούς από την Ολλανδία κυρίως, που έχουν την άνεση να δανειστούν τεράστια κεφάλαια από τις Τράπεζες τους, και να τα επενδύσουν σε χώρες της κεντρικής Αφρικής για παράδειγμα, όπου δημιουργούν πολύ μεγάλες ανθοκομικές μονάδες, σε φθηνή γή και με μεροκάματα που δεν ξεπερνούν το 1,5 δολάριο τη μέρα. Για το λόγο αυτό τα δικά τους λουλούδια έχουν πλημμυρίσει την Ευρώπη και μάλιστα σε πολύ χαμηλές τιμές, που εμείς δε μπορούμε να ανταγωνιστούμε» , κατέληξε ο κ Γιάννης Παπαλεξανδράκης.
Όσες αγροτικές οικογένειες έχουν μείνει ακόμη στην παραγωγή λουλουδιών, αγωνίζονται καθημερινά να κάνουν ποιοτικότερη την παραγωγή τους. αλλά και να ανοίξουν τα φτερά τους σε ξένες αγορές, όπως είναι της Κύπρου και των Βαλκανίων, γνωρίζοντας ότι η έλλειψη ρευστότητας των Ελλήνων καταναλωτών, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υποκατανάλωσης.
«Ξέρουμε ότι στα χρόνια της οικονομικής κρίσης ο Έλληνας καταναλωτής θεωρεί το λουλούδι είδος πολυτελείας , καθώς στόχος του είναι , πρώτα να αγοράσει τα απαραίτητα για την τροφή του. Ελπίζουμε ότι τώρα που αρχίζουμε σιγά-σιγά να ξεπερνούμε την οικονομική κρίση, ο κόσμος να ξαναγυρίσει στην αγορά του λουλουδιού . Δεν έχουμε μόνο οικονομική κρίση αλλά και ψυχολογική κρίση. Το ωραίο λουλούδι , πάντα μας ανεβάζει και βελτιώνει την κακή μας ψυχολογία. Ένα ματσάκι λουλούδια στοιχίζει άλλωστε όσο μισός καφές», προσθέτει ο κ Φώτης Λιώτης , υπεύθυνος παραγωγής της ανθοκομικής μονάδας Παπαλεξανδράκη.
Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει διαγραφεί το μπουκέτο με τα λουλούδια από τη ζωή του καταναλωτή.
«Είναι δέκα ίσως, οι χρονικές στιγμές στη διάρκεια του χρόνου, όπου έχει μεγάλη ζήτηση το κομμένο λουλούδι. Τον Δεκαπενταύγουστο, τα Χριστούγεννα, τη Μεγάλη Εβδομάδα, του Αγίου Βαλεντίνου, στη γιορτή της γυναίκας και της μητέρας και σε κάποιες μεγάλες ονομαστικές εορτές. Αυτό συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα . Στην Ευρώπη και ειδικά στην Ολλανδία, δεν υπάρχει σπίτι που να μην έχει σε όλη τη διάρκεια του χρόνου , ένα βάζο με λουλούδια στο τραπέζι», καταλήγει ο κ Φώτης Λιώτης.